>
Arki, Musiikki, Musiikkikasvatus, Perustutkimus

Mitä hyötyä musiikista on?

Mielestäni musiikkia tulisi harrastaa ihan musiikin itsensä tähden eikä vältttämättä siitä saatavien muiden hyötyjen tähden, kuten paremmalla keskittymiskyvyllä, tunnetaidoilla tai vaikkapa matikkapään parantumisella. Tästä mielipiteestä huolimatta voi pohtia myös sellaisia ulkomusiikillisia arvoja, joilla voi yhteiskunnallisessa keskustelussa vahvistaa musiikin asemaa osana koulutusta. Nykyisinhän on ollut jo pitkään valloillaan trendi, joka koulutus sijoitetaan lukuaineisiin ja erityisesti sellaisiin, joilla on merkitystä yhteiskunnan kilpailukykyyn. Musiikin rooli kouluaineena on heikentynyt niin tuntimäärissä kuin arvostuksessakin. Tämän keskusteluun voi osallistua vahvemmilla argumenteilla, jos tuo esille niitä muita taitoja ja ominaisuuksia, joihin musiikkiharrastamisen on todettu vaikuttavan.

Musiikin todetut hyödyt

Monesti kuulee väitteen että matemaattiset taidot ja musiikilliset taidot näyttäisivät kulkevan käsi kädessä. Tämänlaisia tutkimuksiakin on tehty, mutta näissä ja vaikkapa yleensä koulussa pärjäämistä ja musiikillisen harrastuneisuuden yhteyksiä raportoidessa jää helposti huomioimatta vanhempien ja kasvuympäristön merkitys; paremmin koulutetut arvostavat koulumenestystä ja musiikkiharrastusta, joka siten heijastuu lasten menestykseen kouluissa ja havaittuun yhteyteen näiden välillä.

Lasten ja nuorten musiikkiharrastusten vaikutuksia koulusuorituksiin, älykkyyteen ja sosiaalisuuteen on selvitetty useaan otteeseen. Vakuuttavimmat selvitykset ovat kanadalaisen Glenn Schellenbergin tutkimukset (esim. 2006), joissa on osoitettu musiikkia harrastavien saavan korkeampia älykkyystestien arvoja sekä suoriutuvan koulusta hieman paremmin kuin musiikkia harrastamattomat. Näissä tutkimuksissa on tarpeen verrata musiikkiharrastusta johonkin muuhun tavoitteelliseen, säännölliseen harrastukseen. Lisäksi perhetausta ja ympäristö on pyritty ottamaan huomioon asetelmaa rakennettaessa, mikä on useissa aiemmissa tutkimuksissa jäänyt puutteelliseksi.

Vaikka tulokset ovat kannustavia musiikin aiheuttamien ”siirtovaikutusten” kannalta, erot eivät missään tutkimuksissa ole olleet suuria eivätkä varsinkaan pysyviä.

Toinen musiikkiharrastuksen hyöty liittyvät tunteiden säätelyyn ja niihin liittyvien taitojen ja strategioiden kehittymiseen. Tästä aiheesta kirjoitan muualla, lähinnä Suvi Saarikallion mainioihin tutkimuksiin pohjautuen. Myös tunteiden tunnistamisen on todettu tehostuvan mikäli harjoittaa kuulemistaitojaan soittotunneilla (Thompson et al., 2004).

Mihin musiikin muihin aktiviteetteihin ulottuvat vaikutukset perustuvat? Keskittymiskyvyn harjoittamiseen, moniaistilliseen treenauksen merkitykseen vai äänten ja ajallisten yksiköiden harjaantumiseen? Tähän kysymykseen ei ole tarjolla vielä selviä vastauksia, vaikka osittaisia vastauksia onkin tarjoiltu.

Kielenoppimisen ja musiikillisen lahjakkuuden yhteydestä on näyttöä. Tuore Turun yliopistossa tarkastettu Ria Milovanovin väitöskirja (2009) esitti joukon havaintoja, joissa musiikilliset sekä kielelliset taipumukset korreloivat suomalaisilla koululaisilla. Onkin mielenkiintoista seurata mitä esimerkiksi selviää Minna Huotilaisen johtamissa pitkittäistutkimuksissa, joissa on seurataan lasten kehittymistä vauvasta kouluikäiseksi tarkkojen testiasetelmien ja aivovastemittausten avulla. Tämänlaisen asetelman avulla on mahdollista päästä lähemmäksi niitä tekijöitä, jotka erottelevat lapset jo varhain ja mikä on oppimisen mukanaan tuomaa muutosta.

Viitteet

Schellenberg, E.G. (2006). Long-term positive associations between music lessons and IQ. Journal of Educational Psychology, 98, 457-468.
Thompson, W.F., Schellenberg, E.G., & Husain, G. (2004). Perceiving prosody in speech: Do music lessons help? Emotion, 4, 46–64.
Milovanov, R. K. (2009). The connectivity of musical aptitude and foreign language learning skills: neural and behavioural evidence. PhD Thesis, University of Turku, Finland.

Mainokset

About Tuomas Eerola

https://twitter.com/tuomas_ee

Keskustelu

One thought on “Mitä hyötyä musiikista on?

  1. Lähtökohtaisesti taiteen merkitystä ei saisikaan hakea sen hyvinvointilisistä. Taide (myös musiikki) on tärkeää sen itsensä takia!

    Posted by Taiteentekijä | 13.01.2011, 08:38

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Mainokset
%d bloggers like this: